Sunday, May 18, 2014

Network Settings - [Proje]

Linux kullanmaya üniversite 2.sınıfta başladım desem yanlış söylemiş olmam. Üniversite 1.sınıf ilk dönem, Ubuntu 9.04 (Yanlış hatırlamıyorsam) ile Windows XP'yi aynı anda kullanıyordum. Ancak Windows 7'nin piyasa çıkışı ve benim tek işletim sistemi olarak Windows kullanmak istememin sonucu o gün format atarken grub hatası aldım. Ve aldığım bu hata benim herhangi bir Linux dağıtımı kullanmamı biraz daha geciktirdi. Bütün bunları neden anlattığıma gelince, Linux dağıtımlarına mesafeli durmamın sebebi çoğu işlemin "Terminal" denen ve Windows'taki karşılığı "Komut Satırı" olan yapının üzerinden yürümesiydi. Linux dağıtımları her ne kadar görsellik barındırsalar da önemli ve gelişmiş birçok ayar hala Terminal üzerinden yapılıyordu. Görselliğin kolaycılığına(hatta birazda tembelliği diyebiliriz) kaçan birçok kişi için başlarda Terminal çok sıkıntılı bir yapı olarak görülebilir. Ancak bu sistem ile sağlananları ve yapılabilecekleri görünce insan ister istemez hayretlere düşüyor. Terminal ile yakınlaşmam üniversite 2.sınıf yıllarıma denk geliyor. Bu yıllarda Terminal üzerinde çeşitli komutları deneyip öğreniyordum. İlk defa Shell Script Programlamaya da bu dönemde başladım. Programlama dediysem basit girdi, çıktı üreten ufak scriptlerdi.

Okulumuzda "CE 354" kodlu, "UNIX Komut Dillerinde Programlama" adlı dersi de ilk bu zamanlar almayı düşündüm. Fakat hayatın cilvesi bu dersi son yılımda ve son dönemimde aldım. Ders genel olarak UNIX ile ilgili temel bilgileri, Terminal üzerinde işlem yapabilmeyi ve ufak ama çok yararlı scriptler yazmayı kapsıyordu. Elbette ders için yapmamız gereken birde proje vardı. Projemizin ismi "Network Settings". Ulaş GÖDE, Volkan BENLİ ve benim tarafımdan yazıldı. Kısaca açıklamak gerekirse: Interface(Arayüz), Hostname ve DNS Konfigürasyonu gibi 3 temel konu üzerinde ayarlama yapabilen ufak bir program. Benim yazdığım kısım Interface(Arayüz) Konfigürasyonu kısmı, bu bölümde bağlantı tipini ayarlayabilirsiniz. Şayet internet erişimi için wireless(kablosuz) bağlantı kullanıyorsanız, kablosuz ağları görüntülemek, istediğiniz bir ağa bağlanmak, otomatik, DHCP ya da el ile IP ataması yapmak gibi ayarlar mevcut. Diğer bölümlere de kısa kısa değinmek istiyorum. Hostname Konfigürasyonu kısmı Volkan BENLİ tarafından yazıldı, burada hostname ve IP görüntüleme, düzenleme, ekleme ve silme işlemleri yapılmakta, Ulaş GÖDE'nin yazmış olduğu DNS Konfigürasyonu kısmında ise mevcut DNS adreslerini görüntüleme, düzenleme, adres ekleme ve silme işlemleri yapılmaktadır. Sözü çok fazla uzatmadan resimler eşliğinde projeyi anlatmak istiyorum.

Projeyi çalıştırmak için terminalden scriptin olduğu yere "cd" komutu ile geliyoruz. Önce scripti çalıştırabilmek için yetki ayarı veriyoruz. Bunu da "sudo chmod 777 NETWORK_SETTING.sh" diyerek yapıyoruz. Ardından "./NETWORK_SETTING.sh" komutunu yazarak scrpti çalıştırıyoruz. Karşımıza aşağıdaki gibi bir ekran gelecektir. Bu ekran aracılığı ile yukarıda da bahsettiğim gibi Interface(Arayüz), Hostname ve DNS Konfigürasyonu gibi 3 temel konu üzerinde ayarlama yapabilirsiniz. Klavyedeki ok tuşları ile menüyü gezip istediğiniz "Enter" tuşuna bastığınız vakit ilgili alanla alakalı ayarlama yapabileceğiniz ekrana giriş yapmış oluyorsunuz.


Ben bu yazıda sadece kendi yazdığım kısım ile ilgili bilgilendirme yapacağım. Interface(Arayüz) Konfigürasyonu kısmını ben yazdım. Ana menüden bu alana giriş yaptığımız vakit bizi 4 temel ayar karşılıyor. İlki kullanılan arayüzü up/down yapmak. Menüden "Bring an Interface Up/Down" seçeneğine tıklayarak bu ayarlamaları yapabileceğimiz kısma giriş yapabiliriz. Bilgisayarımızın sahip olduğu tüm network arayüzlerini ekrana getirip hangisini kullanıp hangisini kullanmayacağımızı seçebileceğimiz yer burası. Yani eğer wireless arayüzü kullanıyorsak ve ethernet arayüzüne geçmek istiyorsak(ya da tam tersi) ayarlamayı bu ekrandan yapacağız.



İkinci ayarlama ise kablosuz ağlara özgü. Menüden "Display Wireless Networks" seçeneğine tıklayarak bu ayarlamaları yapabileceğimiz kısma giriş yapabiliriz. Şayet wireless ile internete bağlanıyorsak, buradan daha detaylı ayarlama yapabilir hangi wireless ağına bağlanacağımızı seçebilir ve ilgil ağın spesifik özelliklerini(Frekans, Bağlantı Kalitesi, Şifreleme, ESSID) görebiliriz.



Üçüncü ve son ayarlama ise Elle IP atama ya da DHCP kullanımı ile alakalı. Menüden "Use Manual IP/DHCP" seçeneğine tıklayarak bu ayarlamaları yapabileceğimiz kısma giriş yapabiliriz. Bu kısımda da bizi 3 farklı seçenek karşılıyor. İlki elle IP ataması yapabileceğimiz alan, İkincisi DHCP ayarlamalarını yapabileceğimiz alan, sonuncusu ise varsayılan olarak kullanabileceğimiz ayarlamaların yapıldığı alan. İhtiyacınıza göre gerekli ayarlamaları bu ekran aracılığı ile yapabilirsiniz.


Buraya kadar anlattıklarım benim yazdığım Interface(Arayüz) Konfigürasyonlarının yapıldığı kısımdı. Bunun dışında Hostname ve DNS Konfigürasyonu gibi 2 önemli ayarlama daha yapabileceğimiz ekranlar bulunmakta, bu ekranların kodlamalarını sırasıyla Volkan BENLİ ve Ulaş GÖDE yapmıştır. Ufak bir eğlence olsun diye programdan çıkarken bize aşağıdaki gibi bir tren veda ediyor. Bu ufak gösteri ile ilgili daha detaylı bilgi için şu adrese bakabilirsiniz.


Proje genel hatları ile bu kadar. Proje kodlarını indirmek için bu linke tıklayınız. Script Ubuntu 12.04 LTS üzerinde sorunsuz bir şekilde çalıştırılmıştır. Yazıyı bitirmeden önce Soma'da maden ocağında hayatını kaybeden insanlarımızın ailelerine başsağlığı yaralılara acil şifalar diliyorum. Bir sonraki yazıya kadar herkese iyi günler.

No comments:

Post a Comment